© Pixabay
ΤΟΠΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ ΔΡΑΣΗΣ

Τα ολοένα και πιο έντονα εκδηλούμενα περιστατικά καταστροφικών δασικών πυρκαγιών στη χώρα μας καθιστούν επιτακτική την ανάγκη να ενταχθεί ο σχεδιασμός της πρόληψης εκδήλωσης δασικών πυρκαγιών σε όλα τα επίπεδα της δημόσιας διοίκησης, και ιδίως στους Δήμους. Όμως  με οργανικό και συνεκτικό τρόπο, ώστε να εκτιμώνται επαρκώς οι κίνδυνοι. Βάσει της εκτίμησης αυτής να καθορίζονται σαφείς προτεραιότητες και προτάσεις για την ανάληψη κατάλληλων και πρόσφορων δράσεων πρόληψης σε τοπικό επίπεδο.

Σε αυτή τη βάση σε συνεργασία με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και την υποστήριξη του Ιδρύματος Μποδοσάκη ολοκληρώσαμε το έργο «Κατάρτιση και εφαρμογή σχεδίων δράσης για την πρόληψη δασικών πυρκαγιών σε τοπικό επίπεδο». Βασικός στόχος του έργου ήταν η κατάρτιση ενιαίων σύγχρονων προδιαγραφών για τον σχεδιασμό δράσεων πρόληψης δασικών πυρκαγιών σε τοπικό επίπεδο. Εκεί, δηλαδή, όπου οι κίνδυνοι μπορούν να εκτιμηθούν με μεγαλύτερη ακρίβεια, σε υψηλή χωρική ανάλυση και να ληφθούν εστιασμένα μέτρα πρόληψης. 

Οι Δήμοι έχουν σημαντικές αρμοδιότητες σχετικά με την πολιτική προστασία και ειδικότερα την πρόληψη των δασικών πυρκαγιών που περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, μεριμνά για τη τήρηση υποχρεώσεων, ενημέρωση πολιτών, συντήρηση δασικού οδικού δικτύου και διαχείριση βλάστησης για τη μείωση κινδύνου σε περιοχές αρμοδιότητάς τους. Παρά τις σαφείς αρμοδιότητες των Δήμων για την πρόληψη των δασικών πυρκαγιών, δεν προβλέπεται στην κείμενη νομοθεσία ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός των δράσεων αυτών. 

Ο σχεδιασμός σε επίπεδο Δήμων στηρίζεται στον “Ιόλαο 2”, το Γενικό Σχέδιο της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών εξαιτίας δασικών πυρκαγιών. Ωστόσο, το σχέδιο αυτό προβλέπει μόνο τις διαδικασίες και τις ενέργειες σχετικά με τον συντονισμό και τις δράσεις στις οποίες πρέπει να προβούν οι αρμόδιοι φορείς και δεν προβλέπει τις δράσεις πρόληψης που πρέπει να υλοποιήσει ο Δήμος σε τοπικό επίπεδο. Επιπρόσθετα, δεν περιλαμβάνει ανάλυση της απειλής και των αιτιών ή ανάλυση σεναρίων σχετικών με ενδεχόμενες πυρκαγιές, οπότε δεν επισημαίνει προτεραιότητες, συναφή έργα και τεκμηριωμένες δράσεις πρόληψης.

Τελικά, η έλλειψη κατάλληλου σχεδιασμού σε επίπεδο Δήμων δυσχεραίνει την τεκμηρίωση των αναγκών και των προτεραιοτήτων πρόληψης στο πρώτο επίπεδο λήψης αποφάσεων, ενώ παράλληλα δε διασφαλίζει τον απαιτούμενο μακροχρόνιο σχεδιασμό και δεν προσφέρει την κατάλληλη τεκμηρίωση για την άντληση διαθέσιμων κονδυλίων με λογοδοσία και διαφάνεια. 

Οι προτάσεις μας αποσκοπούν στην επίτευξη της καλύτερης δυνατής πρόληψης δασικών πυρκαγιών σε τοπικό επίπεδο, στην ανάλυση και τεκμηρίωση του κινδύνου δασικών πυρκαγιών, στην τεκμηρίωση των αναγκών πρόληψης αυτών, στη σύνδεση του προβλήματος με τις αντίστοιχες λύσεις και στην ωρίμανση χρηματοδοτικών προτάσεων για τους Δήμους, ενώ παράλληλα, στοχεύει και στην  ενημέρωση και εμπλοκή της τοπικής κοινωνίας.

Πέραν της υποστήριξης του Ιδρύματος Μποδοσάκη, η υλοποίηση της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας ενισχύθηκε περαιτέρω με την υποστήριξη δύο ακόμα φορέων, του Ιδρύματος Α.Γ. Λεβέντη και της ΙΚΕΑ. Συγκεκριμένα, με την υποστήριξη του Ιδρύματος Α.Γ. Λεβέντη, εκπονήθηκε το Τοπικό Σχέδιο Δράσης για την Πρόληψη Δασικών Πυρκαγιών του Δήμου Κισσάμου. 

Παράλληλα, το WWF Ελλάς εργάστηκε για να προωθήσει τη θεσμοθέτηση ενιαίων προδιαγραφών για τα τοπικά σχέδια δράσης πρόληψης δασικών πυρκαγιών σε τοπικό επίπεδο. Η δράση αυτή υποστηρίχθηκε από την ΙΚΕΑ του ομίλου Fourlis, στο πλαίσιο της ευρύτερης συνεργασίας με το WWF Ελλάς για την αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών.

NEWSLETTER