© Antonio Busiello / WWF-US
FISH FORWARD

Η θάλασσα είναι ζωή, αφού συντηρεί μοναδικά οικοσυστήματα και είδη, μας δίνει περίπου το μισό οξυγόνο που αναπνέουμε, μας θρέφει και μας χαρίζει απλόχερα τους φυσικούς της πόρους. 

Όμως έπειτα από δεκαετίες υπερεκμετάλλευσης, η θάλασσα σιγά σιγά στερεύει από ζωή γιατί βγάζουμε από τα νερά της πολλά περισσότερα απ’ όσα έχει να μας δώσει. Αυτό ονομάζεται υπεραλίευση και δεν πλήττει μόνο τις θάλασσες μας, αλλά και εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο και κυρίως στις αναπτυσσόμενες χώρες, που στηρίζονται στην αλιεία και δυσκολεύονται να εξασφαλίσουν πλέον τα προς το ζην. Σήμερα το 33% των πληθυσμών ψαριών παγκοσμίως ήδη υπεραλιεύεται, ενώ πάνω από το 58% βρίσκεται στα πρόθυρα της υπεραλίευσης. Στη Μεσόγειο μάλιστα το ποσοστό των πληθυσμών ψαριών που υπεραλιεύονται είναι ακόμα υψηλότερο αφού αγγίζει το 80%.

Η υπεραλίευση μας αφορά λοιπόν όλους. Αρχές, επιχειρήσεις και φυσικά τους καταναλωτές. Τα καλά νέα είναι ότι η λύση περνάει και από το χέρι μας ή μάλλον… το πιάτο μας!

ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Η ΕΕ είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας ψαρικών παγκοσμίως και πάνω από το 50% προέρχεται από αναπτυσσόμενες χώρες.

90% των πληθυσμών ψαριών παγκοσμίως απειλείται από την υπεραλίευση.

Τα ψαρικά εξασφαλίζουν εισόδημα σε περισσότερους από 800 εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.

ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ

Η ΕΕ είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας ψαρικών παγκοσμίως και πάνω από το 50% των εισαγωγών της προέρχεται από αναπτυσσόμενες χώρες, οι οποίες πλήττονται πάρα πολύ σοβαρά από την υπεραλίευση, την παράνομη αλιεία και την κλιματική κρίση. Αυτό σημαίνει ότι οι επιλογές μας είναι πολύ σημαντικές και όλοι μαζί, καταναλωτές, επιχειρήσεις και αρμόδιες αρχές στην Ευρώπη, μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά και να δώσουμε τη δική μας μάχη για την προστασία των θαλασσών μας, αλλά και 800 εκατ. ανθρώπων παγκοσμίως που εξαρτώνται από αυτές για να επιβιώσουν. 

Έτσι, το 2015 ξεκινήσαμε την πανευρωπαϊκή εκστρατεία Fish Forward, κινητοποιώντας καταναλωτές, επιχειρήσεις και φορείς και προάγοντας βιώσιμες λύσεις για την κοινωνία και τη θάλασσα. Σκοπός μας να ευαισθητοποιήσουμε γύρω από το πρόβλημα της υπεραλίευσης και να προωθήσουμε τις απαραίτητες λύσεις για βιώσιμη αλιεία, υπεύθυνες προμήθειες στην αγορά αλλά και υπεύθυνη καταναλωτική συμπεριφορά – από το πιάτο μας μέχρι τα δίχτυα, τις πολιτικές αποφάσεις και τις προμήθειες των καταστημάτων.

Τι σημαίνει όμως υπεύθυνη κατανάλωση ψαρικών και πώς μπορεί κάποιος να γνωρίζει τον αντίκτυπο των επιλογών του στο θαλάσσιο περιβάλλον; Προκειμένου να βοηθήσουμε τους καταναλωτές να κάνουν τη σωστή επιλογή, αναπτύξαμε τον Οδηγό Υπεύθυνης Κατανάλωσης Ψαρικών “Fish Guide”, ο οποίος μας δίνει όλες τις πληροφορίες που χρειαζόμαστε για να επιλέξουμε ψαρικά υπεύθυνα, δηλαδή ψαρικά που αλιεύθηκαν τη σωστή εποχή, στο σωστό μέγεθος και με τα κατάλληλα αλιευτικά εργαλεία.

Μάθε περισσότερα για τη δουλειά μας για τη θάλασσα

. 
© Alexandra Rose / Unsplash

Όμως η μάχη για ζωντανές θάλασσες δεν μπορεί να κερδηθεί μόνο από τους καταναλωτές, χωρίς την ουσιαστική εμπλοκή και την ενεργή δράση των επαγγελματιών του κλάδου της εστίασης και της εμπορίας ψαρικών, καθώς επίσης και των επιχειρήσεων, δεδομένου ότι διαδραματίζουν καταλυτικό ρόλο στη στροφή της εφοδιαστικής αλυσίδας σε υπεύθυνες επιλογές ψαρικών. 

Έτσι, εδώ και δυο χρόνια το WWF Ελλάς και η ΑΒ Βασιλόπουλος συνεργάζονται με στόχο τη βελτίωση της υπευθυνότητας της γκάμας ψαρικών της και την τελική κατάργηση από τα ιχθυοπωλεία των καταστημάτων της ΑΒ, απειλούμενων από την υπεραλίευση ειδών, καθώς και ειδών που αλιεύονται ή παράγονται με τρόπους που έχουν σημαντική επίπτωση στο θαλάσσιο περιβάλλον. Ο πρώτος στόχος που τέθηκε στο πλαίσιο της συγκεκριμένης συνεργασίας έχει επιτευχθεί με αποτέλεσμα ήδη το 2019, το 50% των ψαρικών που αγοράζει η ΑΒ να προέρχονται από πηγές χαμηλού περιβαλλοντικού ρίσκου, ενώ παράλληλα, ο γλαυκοκαρχαρίας, ένα είδος σχεδόν απειλούμενο από την υπεραλίευση, ο γνωστός μας γλαυκός, δεν θα διατίθεται πλέον στα ιχθυοπωλεία της ΑΒ. Επόμενος στόχος για το 2021: το 80% των αγορών της αλυσίδας να προέρχεται από πηγές χαμηλού περιβαλλοντικού ρίσκου.

Η δράση μας όμως δεν σταματά εδώ. Τα τελευταία χρόνια με την υποστήριξη της Unilever Food Solutions μέσω εκπαιδευτικών σεμιναρίων σε φοιτητές σχολών γαστρονομίας μυήσαμε τους μελλοντικούς σεφ της χώρας στις αρχές της υπεύθυνης προμήθειας ψαρικών, ενώ με την πρωτοβουλία Restaurant Fishweek σε συνεργασία με το Αθηνόραμα, συνεργαστήκαμε με δεκάδες εστιατόρια της Αθήνας.

Συνοδοιπόρος και συμπαραστάτης μας όλα αυτά τα χρόνια στη μάχη κατά της υπεραλίευσης ο πρεσβευτής της εκστρατείας Fish Forward, Ηλίας Μαμαλάκης, ο οποίος στηρίζει σταθερά τις δράσεις ευαισθητοποίησης του WWF, βοηθώντας μας να διαδώσουμε περαιτέρω το μήνυμα για ζωντανές θάλασσες!

Η εκστρατεία Fish Forward II υλοποιείται σε 17 χώρες με τη συγχρηματοδότηση της ΕΕ. Η πρώτη φάση της εκστρατείας (Fish Forward I, 2015 – 2017) υλοποιήθηκε με τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την υποστήριξη της Unilever.

ΤΙ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ

Οι ζωντανές θάλασσες περνούν από το πιάτο μας! Την επόμενη φορά πριν αγοράσεις ψαρικά συμβουλεύσου το Fish Guide και βρες όλες τις πληροφορίες που χρειάζεσαι για να κάνεις τη σωστή επιλογή.

ΝΕΑ

Περισσότερα

NEWSLETTER