Το σημερινό νέο ναυάγιο στο σήριαλ της πώλησης του 40% του λιγνιτικού χαρτοφυλακίου της ΔΕΗ αποδεικνύει με τον πιο ζημιογόνο για τη δημόσια επιχείρηση τρόπο ότι ο λιγνίτης δεν είναι μόνο κλιματικά εγκληματικό καύσιμο, αλλά και οικονομικά ασύμφορη επένδυση.

© Μαριάννα Πλωμαρίτη / WWF Ελλάς

Η σωτηρία της ΔΕΗ αφορά το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας και έχει μεγάλη σημασία για τη σταθερή ανάπτυξη της χώρας. Απαιτούνται επείγοντα μέτρα απεξάρτησης από τον λιγνίτη, εγκατάλειψης του ζημιογόνου έργου της νέας μονάδας «Πτολεμαΐδα V», διατήρηση της κυριότητας επί των υδροηλεκτρικών για αναβάθμισή τους, ώστε να λειτουργούν και ως αντλησιοταμιευτικές μονάδες για αποθήκευση καθαρής ενέργειας, και στροφή στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και στην παροχή δημόσιων υπηρεσιών διαχείρισης και εξοικονόμησης της ενεργειακής ζήτησης σε καταναλωτές και επιχειρήσεις.

Με αφορμή τη σημερινή νέα επιβεβαίωση του δυσοίωνου μέλλοντος που επιφυλάσσει για τη χώρα η εμμονή με τα ορυκτά καύσιμα, το οποίο από το 2011 αδιάλειπτα καταδεικνύει το WWF Ελλάς, ο διευθυντής της οργάνωσης Δημήτρης Καραβέλλας δήλωσε: «Με διαχρονική και διακομματική συναίνεση, η ΔΕΗ έχει μείνει πεισματικά προσκολλημένη σε ένα μοντέλο ηλεκτροπαραγωγής που πλέον μόνο ζημιές φέρνει, οικονομικές και περιβαλλοντικές. Η προσέλκυση πιθανών επενδυτών στηρίχθηκε σε διάφορα τεχνάσματα, όπως η μείωση της τιμής προμήθειας του λιγνίτη από τα ορυχεία της Αχλάδας για την πενταετία 2020-2024 και οι ‘υποσχετικές για θέσπιση μηχανισμού κρατικής επιδότησης για τη λειτουργία λιγνιτικών μονάδων, τα οποία όμως δεν ήταν ικανά να κάνουν ελκυστικό ένα εξαιρετικά ρυπογόνο καύσιμο που πρέπει να αφεθεί στη μη ανταγωνιστική πορεία του. Είναι απαραίτητο η ΔΕΗ να δώσει αγώνα για να κερδίσει τον χαμένο δρόμο της ενεργειακής καινοτομίας με έργα όπως η πρόσφατα ολοκληρωμένη υβριδική μονάδα Ναέρας στην Ικαρία. Δεν ξεχνάμε, ότι τον δρόμο της Ευρώπης για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας τον άνοιξε η ΔΕΗ το 1982, κατασκευάζοντας στην Κύθνο τον πρώτο σταθμό παραγωγής αιολικής ενέργειας στην Ευρώπη»

Η πορεία προς το σημερινό ναυάγιο πέρασε από διάφορα στάδια και απόπειρες κρατικής στήριξης της διαδικασίας πώλησης, ακόμα και με προσπάθεια θέσπισης μηχανισμού κρατικής επιδότησης για τις λιγνιτικές μονάδες, της οποίας έγκριση εκκρεμεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Σημαντικό στοιχείο προς την κατεύθυνση αυτήν είναι ότι σε επιστολή της προς τις περιβαλλοντικές οργανώσεις WWF Ελλάς και Greenpeace, η ευρωπαία επίτροπος Μαργκρέτε Βεστάγιερ (Margrethe Vestager) επισήμανε ότι συμφωνεί πως οι μηχανισμοί αποζημίωσης ισχύος δεν πρέπει να παρέχουν κρυφή επιδότηση για ηλεκτροπαραγωγή από ορυκτά καύσιμα και πώς όλες οι σχετικές επιδοτήσεις προς ρυπογόνες μονάδες θα πρέπει ούτως ή άλλως να καταργηθούν τελείως μέχρι το 2025. Καιρός η ΔΕΗ να αντιληφθεί την κλιματική και περιβαλλοντική νομοθεσία της ΕΕ ως κίνητρο για βιώσιμη διέξοδο από την κρίση στην οποία έχει περιέλθει λόγω της εμμονής της με τον ξεπερασμένο πια και βαριά ρυπογόνο λιγνίτη.

Το WWF Ελλάς έχει εδώ και χρόνια αναδείξει τον αδιέξοδο δρόμο του λιγνίτη και την ανάγκη για άμεσο σχεδιασμό της διαδικασίας απόσυρσης των λιγνιτικών μονάδων και κεντρικού στρατηγικού σχεδιασμού για τη δίκαιη μετάβαση στη μεταλιγνιτική εποχή. Η νέα κυβέρνηση και η νέα ηγεσία της ΔΕΗ θα πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψη τα παραδείγματα άλλων ευρωπαϊκών κολοσσών ηλεκτροπαραγωγής που σταθερά εγκαταλείπουν τις επενδύσεις στα ορυκτά καύσιμα και στρέφονται σε νέα πεδία καινοτομίας και οικονομικής ευρωστίας: στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τα ευφυή δίκτυα διανομής και την προώθηση ενεργειακών υπηρεσιών.

 

Περισσότερες πληροφορίες:


Μοιράσου το με φίλους